c347fc98 Sweets of Life: Gusturile traditionale

miercuri, 6 noiembrie 2013

Gusturile traditionale

 Gusturile traditionale


Cand vine vorba de mancare traditionala, in familia mea exista niste reguli clare. Traditiile turcesti se imbina perfect cu cele romanesti. Asa ca bunica ne-a invatat sa ne rasfatam papilele cu gusturi unice si desavarsite din ambele bucatarii. Nu a avut ea cuptor electric, ori microunde, ori programarea coacerii mancarii, insa a avut innascut simtul bucatariei si al gustului. La noi in familie, bucatele traditionale sunt la ele acasa. Au ramas aici cateva retete care se fac din mosi stramosi: briose/chec cu malai si esenta de trandafiri, Imam bayildi si celebra tarta (acum i se zice pizza) cu blat de malai si legume cu carne.
De la ea, cat si de la mama, am invatat retete traditionale pe care le pregatim cu drag nu numai in zile de sarbatoare ci si oricand ne e pofta. Dulcele favorit este de fapt o briosa cu malai si esenta de trandafiri cum am zis mai sus. Incep mereu cu dulciurile pentru ca avem destul de multi gurmanzi in familie specializati in bucate zaharoase. Briosele astea ni le facea bunica cand era sarbatoarea Sfintei Marii. Imi amintesc ca veneam de la joaca cu mainile murdare si nici nu ma mai oboseam sa imi spuna ea ceva, ci furam afectiv cateva briose, asa fierbinti cum erau, mergeam direct in camara la borcanul cu dulceata si mancam pe saturate. Ea nu le cocea intocmai, ci erau ca niste painici dulci cu ingredientele de mai sus, taiate felii si servite alaturi de dulceata de trandafiri. Erau absolut delicoase. Va las sa savurati!

Astazi imi place sa incerc retete noi, sa experimentez, dar cum timpul nu imi ajunge absolut deloc (uneori ma intreb de ce ziua nu are 48 de ore!!!) m-am gandit sa incerc cuptoare incorporabile care sa imi lase libertatea de a mai face si altceva, de a programa o mancare, de a o coace la o anumita temperatura. Asa ca aici s-a renascut reteta Imam Bayildi (Imamul lesina, un fel de vinete umplute, cunoscatorii stiu). Facea bunica deseori si Doamne, ce mancam. Bunicul le servea cu sos de iaurt si usturoi. Era absolut un deliciu, trebuie musai sa le incercati. 

Iar datorita retetei ei, am experimentat si dovlecei umpluti, o nebunie. Cu incorporabilele astea nu iti mai trebuie altceva decat inspiratie si un gram de dragoste. Bunica spunea ca o mancare va fi intotdeauna gustoasa daca o gatesti din dragoste. Si avea foarte mare dreptate. 

O bucatarie complet utilata inseamna un ajutor imens pentru un bucatar sau pentru orice persoana care gateste. La noi in familie, bucatele traditionale sunt la ele acasa. Asta insa nu inseamna ca nu ne place sa si experimentam retete noi, insa gustul acela de mancare gatita in casa nu il simti niciunde. Traditiile inradacinate in familie, fac din ea una de succes, una cu un trecut foarte puternic. Azi, desi pastram traditia in bucatarie, era tehnologica ne-a acapart destul de mult, asa ca suntem mereu in cautarea de noi oferte de gadget-uri culinare (da, exista si asa ceva). 
Pastrez insa in suflet clasicul cuptor de lut si tingirile (tavi) negre in care se coceau painile si paleta de lemn cu care se luau, asa fierbiti din cuptor si se tranteau in covata pregatita. Gustul de paine calda nu il intrece nimic, gustul mancarii traditionale nu poate fi inlocuit. Ne nastem cu el, ni se imprima practic.
In momentul de fata, cam asta mi-as dori eu. Sa imi pot reedita mancarea mea traditionala, sa o pot readuce in timpul nostru. Sa o pot ventila asa cum trebuie, sa pot baga doua tavi de prajituri de o data, sa imi pot face puiul la rotisor mult dorit si mai ales, sa imi pastreze aroma pe care o doresc. Il doresc incorporabil. Stiu ca e modern, dar e tare practic si il pot aseza la indemana. Il doresc din inox, ca sa se potriveasca cu celelalte aparate si mai ales, il doresc multifunctional! 
Cam asta inseamna gustul traditional la noi in familie. Azi experimentam, reinventam si ne amintim cu drag de vremurile de demult!


Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu